Den inre dysfunktionen och helandet

CIMG0860Jag vill beskriva lite av det egna inre landskapet – hur den inre familjen ännu relaterar till den större familjen – mänskligheten. För att lysa upp så man kan förstå hur det hela går till och skapas. Så som det är – just nu – och att det ständigt renas och utvecklas till allt mera samförstånd och gemensam gång framåt.

Nu skall det tilläggas att som föregångare – vägvisare – hör det till att bli både avskärmad från omvärlden och samtidigt allt mera ingående  i kollektivet, som den unika varelse man är.

T ex så matchar mina energier ännu inte så bra till omvärlden – inre och yttre. I det yttre kan det visa sig som att när jag blir bjuden på kaffe hos ett lite äldre par i porten – så vill dom dricka kaffe kl 13. Och då har jag alldeles nyss ätit frukost. Och de bullar upp jättesöta bakverk – alltmedan jag föredrar allt mindre sötade bakverk. Men ”för att passa in” så äter jag så jag nästan storknar – för de blir så glada…. häpp. Och de få jag för övrigt känner – dricker öht inte kaffe med kakor. Och de  äter oftast sin middag när det är fikadags för mig …
Och alkohol har jag ju inte druckit på mängder av år… så sådant umgänge har jag inte.

CIMG0887I det inre kan det se ut som jag ”får” nu vara med på fest hos någon som jag kanske känt mig lite underlägsen till – och jag ser fram emot överflödet som skall serveras. Men det hon dukar fram är bl a någon slags kaviar med lite blåbär i – att bre på ett torrt bröd (äcklig blandning med andra ord). Och då är plötsligt alla män försvunna – och det känns trist – de har nu gått ut för att klättra i träden (antingen för att leka – eller för att åter få bli apor…). Och kvinnorna blir då ganska respektlösa – och någon tar min plats, när jag går för att hämta mat (jag blir ledsen och den gamla utstöttheten gör sig påmind) – men då får jag ju göra likadant och tar en annans plats. ”kan dom så måste ju jag kunna”. Balans.

(Och man kan nog konstatera att i yttervärlden så existerar  ännu mängder av män som gärna bejakar apstadiet emellanåt …)

På så sätt framkommer många besvikelser över att man jämfört sig med den eller den och trott att denne har något att erbjuda som är ”finare” eller rikare eller bättre eller duktigare eller är lyckligare. Allt det där som ingått i den gamla världen i form av upphöjdhet, auktoritet, rikedom , gemenskap osv. När man väl insett ”den krassa verkligheten” bakom.

CIMG0832Men så kan det se ut i det inre och som gör att det ännu inte känns superlyckligt – men ändå en balans och neutralitet. Och en allt större Frid. Och ibland verklig Bliss. Givetvis speglar det både min egen yttre verklighet och hur kollektivet ännu fungerar. Fast kollektivet kan förstås ännu vara ofantligt mera dysfunktionellt än så – men alla de lägsta och destruktiva nivåerna har jag ju lämnat bakom mig.

Omständigheterna klickar oftast ännu inte i exakt position .i kugghjulet … fast det händer dock lite då och då – när jag minst anar det…

Och på mina inre filmer får jag lägga in urklippta närbilder – för att få lite flyt – precis om jag gör med mina yttre foton…. jag utelämnar mängder med störande ingredienser från omvärlden – fokuserar på det vackra…!

Men överhuvudtaget är allt mycket snällare inom och utom nu. Även om något skrämmande  eller sorgset ännu kan komma upp under natten, så är känslan bara aktiv en liten stund och sen är den borta. Det kan t ex vara att jag i mitt inre – mitt i min iver på förändring kan upptäcka – att jag tänkt lämna min katt ensam ett par dar, utan tillsyn! Och den dubbla sorgen kommer fram – att jag tänkt överge henne (hennes sorg + kritik och skuld) och sorgen över att jag inte får göra det jag äntligen var på väg att göra.

Allt måste balanseras – bli neutralt – och sen släppas taget om – och så fortsätter processen mot allt mer harmoni och inre samarbete och samförstånd.

Och så småningom skall allt mer av mina och omgivningens energier matcha och klicka i position med varandra – inifrån och ut..

Ett mycket personligt inlägg – men det är min uppgift att vara fullständigt människa. med det Högre Jaget fullständigt nedstiget. Och denna min väg leder till en absolut befriad Själ – och en absolut hemkomst till mig Själv och för de som följer samma väg – till sig Själva – och till ododlighet – för de som så väljer.

CIMG0902

Om Gunilla Solara Rundby

Gunilla Solara Rundby - I AM ONE - a Wayshower into the New World -- * Om du vill köpa min bok - 380 sidor - meddela här i kommentarsfältet - Nu pris 100:- plus porto.
Det här inlägget postades i Livet, Personligt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

