Kontrasten mellan Gamla och Nya Världen – tålamod med oss själva

CIMG9260 (2)Precis som min insikt om min katts väldigt kontrasterande liv – inflyttad från en granne (hon valde till slut själv). Från ett liv i nästan total övergivenhet – ute nästan dyggnet runt – ibland flera dygn i sträck – i kylan i många minusgrader, yrsnö och blåst – utan mat – ofta sittandes på ”hemmets” fönsterbräda för att få komma in – men ingen där… hon var absolut ingen ”utekatt”. — Och numera – när hon väl tog steget att flytta in hos mig – med hur mycket kelande som helst (hon har ett väldigt behov av mänsklig närhet) – med mig nästan ständigt närvarande – får mat precis när hon vill – får gå ut och in precis när hon vill (behöver aldrig frysa mer) – med ofta Mozart eller liknande spelande svagt i bakgrunden. — Från ”helvetet” till Paradiset kan man nog säga.

Att hon fortfarande ibland beter sig som om hon inte riktigt får vara här – om jag säger ”nej” kryper hon och gömmer sig – hoppar ibland på min andra katt ”som var här före henne” – rädd för att mista gunsten. Går ännu inte smidigt fram, utan gör ”ryck” – visar osäkerhet men också tar för sig … mm mm

På samma sätt är det förstås med mig och alla andra. Att ta sig bort och ur denna gamla slavvärld där det mesta var till för att begränsa oss och trycka ner vårt riktiga Jag, sker inte över en natt. Denna nya värld – full med Kärlek Skönhet Frihet Lätthet och Glädje tar sin tid att vänja sig in vid. Vi kan bara ta ett steg i taget in i den Nya Världen – dag för dag vänja oss vid de goda, fria och kärleksfulla tankarna. Då vi alla har mer eller mindre ännu stoppande inre aspekter/röster som är rädda att mista kontrollen – rädda för allt som hänt under vägen när vi tillfälligt öppnat upp våra hjärtan. Misstänksamheten poppar upp till och från – ”för bra för att vara sant” – bl a om vi fokuserat allt för mycket på vad som händer ”där ute” – att vi fångats i de gamla energiströmmarna genom tidningar, tv osv. Precis såsom de svarta slavarna förr i tiden ofta inte kunde ”hoppa” rakt ut i friheten, när de äntligen blev fria, utan kanske stannade kvar hos husbonden ett tag – för det var för okänt, främmande och rädsloframkallande att vara fri. De måste sakta vänja sig vid detta nya – de nya tankarna..

CIMG9550Och att människor ännu möter hinder i det yttre, är inte ett tecken på att det går åt fel håll – utan bara ett tecken på att människor ännu har inre stoppande aspekter – som man måste både erkänna, lyssna på och försonas med – inre makthavare som hållit kontroll i det gamla Paradigmet och rädda inre aspekter som inte vill vara med – för det känns ännu för obehagligt. Vi måste känna stor ömhet med det lilla inre Barnet – som tycker omvärlden är alldeles för kall och hård.

Men det finns ingen återvändo till det gamla Paradigmet – den gamla slavvärlden!!!

Och vi måste samtidigt bestämma oss för att tycka om Livet precis som det är – just Nu – bara då frigörs vi från ”att något skulle vara fel”. Så länge vi tänker att något är fel, känner vi missmod, ilska och hopplöshet mm – och kan inte dra till oss allt det vi önskar av Livet. Och viktigt – människor  måste sluta att bedöva sig (ständigt arbete/göranden, alkohol, rökning, tv, mat, sex, ständig läsning mm) – genom bedövning hindras man att ta emot den verkliga Lyckan.

Ju större kontrast mellan det liv vi levt förut och det vi vill skapa nu i Den Nya Världen, desto flera steg måste vi ta för att ”komma dit”. Fast ”komma dit” är helt och hållet ett inre tillstånd vi måste uppnå – först. Vi måste rensa ut och  släppa taget om en massa gamla stoppande tankar – tankar t ex om att ”jag har aldrig varit rik, så jag är nog inte menad att vara det” – tankar att jag måste anstränga mig för att få uppleva rikedom och framgång – tankar om ”jag måste vara till nytta för samhället” – ”jag är nog bara älskad om jag gör si eller så – inte om jag är mig själv helt och fullt” – ”tänk om människor bara visste vad jag tänker” – ”tänk om andra visste om det här och det där jag gjort förut i livet (skam)” osv osv.

nära* Jag vill tipsa – för de som på allvar vill försonas med sig själva och sin omgivning. En metod som jag nyligen kom ihåg – som vi lärde oss för 25 år sedan på en healing/kroppsterapikurs Det fungerade då – och det fungerar nu!:
* Om du har personer du tycker är jobbiga – släktingar, grannar, vänner, arbetskamrater osv

Pröva att som dom (du kan göra det inne) – låtsas för en stund att du är dom och gå och uppför dig som dom brukar – gör de gester som de brukar göra osv – framförallt gå in i KÄNSLAN  (tänk inte, förutom de tankar som kommer upp, som du tror att DE tänker). Och plötsligt kan du känna vad de går och bär på – hur de känner inför omvärlden, vad de är rädda för – och du kan försonas med deras attityd och behöver inte vara arg, irriterad eller rädd för dom. Om du berörs av deras inre bördor, har du själv något liknande du bär på – och du helar dig själv!

Och – det är ju så att – allt i den yttre världen som berör dig på något vis – har du också inom dig själv – annars skulle du inte beröras!!! Det gäller förstås också allt som du ser som gott och fint hos andra – det speglar också dig själv! Lika drar till sig lika – dvs vi kan bara uppleva andras ”gott eller ont” om vi har det inom oss själva. När vi lämnat olika negativa tankar bakom oss – om oss själva – UPPLEVER vi inte det längre hos andra. Det berör oss inte längre.

CIMG9557

Om Gunilla Solara Rundby

Gunilla Solara Rundby - I AM ONE - a Wayshower into the New World -- * Om du vill köpa min bok - 380 sidor - meddela här i kommentarsfältet - Nu pris 100:- plus porto.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

